Open call

 

Skulpturutställning i Södertälje 2026

 

Vinnare av Open Call till skulpturutställning i Södertälje 2026

Vi är glada att presentera de fyra konstnärer som har valts ut av juryn genom Open Call till skulpturutställningen i Södertälje 2026, i samarbete med Kulturåret.

Utställningen tar plats i stadsmiljön och låter skulpturala verk möta Södertäljes offentliga rum, rörelsestråk och arkitektoniska miljöer. De utvalda konstnärerna arbetar med olika material, uttryck och rumsliga förhållningssätt, och verken kommer tillsammans att skapa en konstnärlig vandring genom området kring Orionkullen och Marentrappan.

Konstnärer och placeringar

Gunilla Poignant
Verket placeras hängande mellan spiraltrappan och trädet över parkeringsplatsen på Orionkullen.

Annika Olsson Pérez
Verket placeras i slänten från Orionkullen, mellan trappan och det vita huset.

Karolina Svensk
Verket placeras längst ner till vänster om trappan, mitt emot The Dock.

Lucas Cuesta Peña
Verket placeras ovanför Marentrappan.

Om utställningen

Skulpturutställningen genomförs i Södertälje under 2026 och är en del av Kulturåret. Projektet vill synliggöra samtida skulptur i dialog med platsen, staden och publiken.

Genom att placera verken i det offentliga rummet skapas möjlighet för förbipasserande, boende och besökare att möta konst i vardagens rörelse. Utställningen lyfter skulpturens förmåga att förändra hur vi ser, använder och förstår en plats.

Stort grattis till konstnärerna, vi ser fram emot att följa hur verken tar form och möter Södertälje under 2026.

Invigning

Invigningen äger rum 5 juni kl. 18.00.
Vi samlas i mitten av trappan upp till Kretsen.